Fizik

(Hakkımızda)

TARİHÇE

1982 yılında kurulan Fen-Edebiyat Fakültesinin dört bölümünden biri olan Fizik Bölümü, ilk öğrencilerini 1984-1985 eğitim-öğretim yılında almış, ilk mezunlarını da 1988 yılında vermiştir. Başlangıçta bir profesör ve üç Yardımcı doçent, bir öğretim görevlisi, üç de Araştırma görevlisine sahip olan bölüm bugün için, aynı yıllarda kurulmuş, pek çok bölümü kıskandıracak sayı ve nitelikli akademik kadroya sahiptir. Bu kadronun yetiştirdiği binlerce öğrenci, başta Milli Eğitim olmak üzere çeşitli kurumlarda çalışmakta veya kendi işini kurmuş bulunmaktadır.

1990 yılından itibaren ikici öğretime de öğrenci kabul etmeye başlamasıyla birlikte bazı dönemler binden fazla öğrenciye sahip olan bölüm, bir ara yeni Lisans öğrencilerden mahrum kalmıştır. Bununla birlikte son yıllarda belirlenen kontenjanlar tamamen dolmaktadır. Ayrıca bölümümüzü tercih eden Türk öğrencilerimize, Dünya’nın çeşitli ülkelerinden gelen yabancı öğrencilerin de katılımıyla bölümümüz uluslararası nitelik kazanmaya başlamıştır.

Bölüm öğretim üyeleri uzun yıllar bölümdeki ve Fen Bilimleri Enstitüsündeki derslerin yanı sıra, Bozok Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Fizik Bölümündeki derslerin yürütülmesinde görev almış; Bozok Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesinin gelişimine de katkıda bulunmuştur. Ayrıca Fakültemiz bünyesindeki Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümünün kuruluşunda da yine bölüm öğretim elemanları görev almışlardır.

Bölümümüzün kuruluşuyla birlikte Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde başlatılan Türkçe Lisansüstü programı, 2014 yılında İngilizce programının da eklenmesiyle birlikte halen hem Türkçe hem de İngilizce olarak devam etmektedir. Yakın zamana kadar yeni kurulmuş olan Üniversitelerin akademisyen ihtiyacının karşılanması amacıyla yürütülen Doktora programlarında görev alan bölümümüz akademisyenleri, bu Üniversitelerin güçlenmesinde önemli bir görevi yerine getirmenin gururunu taşımaktadır.

Vizyonumuz

  1. Fizik bölümü, öğrencilerini bilimsel ve teknolojik gelişmeler ışığında, kapsamlı bakış açısı ile araştırmaya istekli, yeni eğitim fırsatlarını kovalayan, toplum yararına çalışan, kaliteden ödün vermeyen ve iyi donatılmış bireyler olarak eğitmeyi / öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda bölümümüzün vizyonu:
  2. Fizik bilimiyle ilgili hem teori hem de uygulama alanında ileri düzeyde temel prensiplere ve bilgilere sahip olmasına,
  3. Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama, ilişkilendirme yapabilme, problemleri kurgulama ve çözüm süreci geliştirerek analiz/sentez yapabilme becerisini kazanmasına,
  4. Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamasına,
  5. Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olması ve aynı zamanda özgün kararlar verebilmesine,
  6. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, araştırarak yeni bilgiler geliştirme becerisi kazanma, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini oluşturmasına ve bunu gerçekleştirebilmesine,
  7. Ekip ve disiplinler arası çalışma becerisini kazanmasına, katkı sağlayacak bir eğitim / öğretim ortamını ÖĞRENCİLERİMİZE sağlamaktır.

Misyonumuz

  1. Dünya üniversitelerinin fizik bölümleriyle rekabet edebilecek, evrensel standartlarda lisans ve lisansüstü eğitim vermek.
  2. Öğrenci merkezli, yeniliklere açık, karşılıklı saygı ve sevgiye dayalı bir eğitim ortamı sağlamak.
  3. Temel fizik ve fiziğin alt dallarında verilen dersleri, laboratuvar dersleri ile desteklemek bu sayede kalıcı ve etkin bir fizik eğitimi vermek.
  4. Öğrencilerimizi Fen ve Mühendislik alanında analitik düşünme ve çözümleme yeteneğine sahip olacak şekilde donatmak.
  5. Toplum yararına kullanılabilecek, bilimsel araştırmalar yapmak ve bilimsel yayınlar üretmek.
  6. Çağdaş toplumların önemsediği konularda akılcı ve kalıcı çözümler üretebilecek bireyler yetiştirmek ve çağdaş fiziğin saygınlığını artırmak.
  7. Araştırma merkezli yaklaşımla, disiplinler arası araştırma konularında bilgi birikimine sahip, farklı araştırma grupları ile uyum içerisinde çalışabilen bireyler yetiştirmek.
  8. Öğrencilerimizin ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel araştırmalar yapmalarını ve nitelikli araştırma tezleri üretmelerini teşvik etmek. Özellikle sanayinin ihtiyaç duyduğu konularda kaliteli araştırmacılar yetiştirmek.
  9. Yüksek lisans ve doktora eğitimi ile nitelikli araştırmacılar yetiştirerek, ülkemizin akademisyen ihtiyacına katkıda bulunmak.
  10. Fizik bilimiyle ilgili ihtiyaç duyulan konularda, bilgiyi araştırıp bulabilen ileri nesillere aktarabilen, hayat boyu süren öğrenme, araştırma faaliyetleriyle yeni bilgilerin üretilmesini sağlamak. Bu bağlamda sosyal ve akademik faaliyetler geliştirmek.

Fizik bölümü lisans programı öğretim amaçları

  1. Öğrencilerin; teorik ve uygulamalı alanlarda yapacakları akademik çalışmalarda başarılı olabilmeleri için gereken Temel Fizik ve Matematik kavramları ile donatılması,
  2. Öğrencilerin başarılı fizikçiler olabilmeleri için gereken problem çözme, laboratuvar araç ve gereçlerini kullanma becerilerinin kazandırılması,
  3. Öğrencilerin etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinler arası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanlarında rekabet edebilen bireyler olarak yetiştirilmesi,
  4. Yaşam boyu eğitim anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürmeye hazırlanması,
  5. Öğrencilerin güncel elektronik, bilgisayar ve yazılım araçlarını etkin bir şekilde kullanabilmelerinin sağlanması,
  6. Öğrencilerin mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olması, etik ilkelere ve çevre bilincine bağlı fizikçiler olarak yetiştirilmesi.

Fizik bölümü program çıktıları

  1. Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi
  2. Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme becerisi,
  3. Doğru soruları sormayı ve bu sorulara cevap verecek deneyleri tasarlama becerisi
  4. Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
  5. Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi
  6. Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi
  7. Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olma
  8. Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlama
  9. Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi
  10. Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma,
  11. Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi
  12. Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanabilme
  13. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini kazanma ve bunu gerçekleştirebilme.
  14. Etkin iletişim kurma becerisi kazandırma.

Akademik Kadro

Bölümün akademik kadrosu 12 profesör, 6 doçent, 2 öğretim görevlisi, 2 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 22 öğretim elemanından oluşmaktadır. Öğretim üyelerinin 6’sı doktoralarını yurt dışında (İngiltere ve Amerika’da) yapmışlardır. Bazı öğretim elemanları da doktora çalışmalarının bir kısmını yurtdışında yapmış, bazıları da yurtdışında doktora sonrası araştırmalarda bulunmuşlardır. Bölüm, öğretim üyesi başına düşen ortalama uluslararası bilimsel yayında üniversitelerimizin fizik bölümleri arasında üst sıralarda bulunmaktadır. Bölümde TÜBİTAK Teşvik Ödülü, TMMOB Serhat ÖZYAR Genç Bilim İnsanı Ödülü, Erciyes Üniversitesi Araştırma Onur Ödülleri alan ve kitapları diğer üniversitelerde de okutulan öğretim elemanları vardır. Öğretim üyelerinin yürüttükleri TÜBİTAK ve Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (EÜBAP) Birimi tarafından desteklenen çeşitli araştırma projelerinin yanı sıra, Amerika Birleşik Devletlerinde yürütülen iki NATO ve bir NSF araştırma projesinde yürütücü/yürütücü yardımcısı olarak görev almıştır.

Lisans Eğitimi

Bu bölümde eğitim görmeye hak kazanan öğrenciler 4 yıl (8 yarıyıl) eğitim süresi sonunda mezun olabilir. Öğrencinin mezun olabilmesi için programdaki tüm derslerini en az(CC) notu alarak başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

Program ile ilgili daha Detaylı bilgilere aşağıdaki linke tıklayarak ulaşabilirsiniz.

https://dbp.erciyes.edu.tr/Program/P3.aspx

Yüksek Lisans Eğitimi

Lisans eğitimini tamamlayan öğrenciler, Erciyes üniversitesi fen bilimleri enstitüsünün yönetmeliğinde yer alan, lisansüstü eğitim ve öğrenimine kabul şartlarını sağlamalıdır. Tezli programdan mezun olabilmek için zorunlu ve seçmeli dersler ile birlikte 24 kredilik ders almış olmak ve daha sonrasında tez çalışmasının önceden belirlenen jüri üyeleri tarafından kabul edilmesi gerekir.

Program ile ilgili daha detaylı bilgilere aşağıdaki linke tıklayarak ulaşabilirsiniz.

https://dbp.erciyes.edu.tr/Program/P3.aspx

Doktora Eğitimi

Bu programda eğitim süresi ders ve tez dönemi olmak üzere 4 yıl (8 yarıyıl) ’dır. Doktora eğitim programına, Fen Bilimleri Enstitüsü kriterlerine uygun öğrenciler arasından (gerektiğinde) mülakat sonucu başarılı olan öğrenciler alınmaktadır.

Program ile ilgili daha Detaylı bilgilere aşağıdaki linke tıklayarak ulaşabilirsiniz.

https://dbp.erciyes.edu.tr/Program/P3.aspx

Bölümün Fiziksel İmkânları  

  • Bölümümüzde tamamı projeksiyon sistemi ve internet hattına sahip yedi derslik ile yine projeksiyon sistemi ve internet bağlantısına sahip bir adet seminer odası bulunmaktadır.
  • Bölümümüzde mekanik, elektrik ve manyetizma, dalgalar ve optik, modern fizik ve elektronik deneylerinin yapılabildiği üç eğitim laboratuvarı bulunmaktadır.
  • Bölümümüzde lisans ve lisansüstü öğrencilerinin özellikle teorik çalışmalarını yürüttükleri bölüm kütüphanesi bulunmaktadır.
  • Bölümümüzde lisansüstü öğrencilerinin özellikle teorik çalışmalarını yürüttükleri bilgisayarlı, internet ve telefon bağlantılı dört araştırma grup odası mevcuttur.
  • Bölümümüzde özellikle “Katıhal fiziği” araştırmalarının yürütüldüğü sekiz araştırma laboratuvarı bulunmaktadır.

İstihdam Olanakları

Bölümümüzde temel bilim araştırmaları öncelikli olduğundan ve ülkemizdeki iş dünyasında da temel araştırmalara yönelik talep henüz istenen düzeyde bulunmadığından, işbirliği olanakları doğal olarak çok alt düzeylerdedir. İş dünyasının temel araştırmalara yönelmesi ve yeterli kaynak ayırması halinde, hem kendi araştırma-geliştirme birimlerinde istihdam edecekleri elemanların eğitimi, hem de ortak proje çalışmaları kapsamında önemli işbirliği kapıları açılacaktır. Öte yandan bölümden mezun olan öğrenciler, öğretmenlik belgesi (pedagojik formasyon) alıp lise eğitim-öğretim düzeyine sahip kurumlarda fizik öğretmenliği yapabilir. Yine savunma sanayi ve benzeri kuruluşların (ASELSAN, ERMAKSAN,…) bünyesinde faaliyet gösteren laboratuvarlarda araştırmacı olarak görev yapabilir.

Öğrenci faaliyetleri

Bölümümüz öğrencileri tarafından oluşturulmuş ve yürütülen Fizik Öğrenci Kulübü bulunmaktır. Bu kulüp vasıtasıyla öğrencilerimiz sosyal ve kültürel etkinlikler düzenlemektedirler. Bu kulüp vasıtasıyla diğer üniversitelerdeki bilim insanlarını davet ederek öğrencilerimizin bilgi ve kültür seviyeleri artırılmaktadır. Dekanlık vasıtasıyla sınırlı sayıdaki öğrencilere öğrenim bursu ve yemek bursu verilmektedir.